Onderzoek op of bij het spoor brengt risico’s met zich mee. Niet alleen vanwege langsrazende treinen, maar ook vanwege hoogspanningskabels op de grond en bij bovenleidingen. Hoogveld Geonius heeft jarenlange ervaring met spoorwerkzaamheden en is zich bewust van de gevaren.
Onze medewerkers beschikken over een Digitaal Veiligheidspaspoort (DVP), de juiste signalerende kleding en persoonlijke beschermingsmiddelen en andere benodigde veiligheidsmaatregelen die u van ons mag verwachten.
Bij werkzaamheden op of bij het spoor is vooral de voorbereiding belangrijk. Wanneer we op of nabij het spoor gaan werken:
- is ons personeel juist geïnstrueerd om de werkzaamheden veilig te kunnen uitvoeren, onder andere voor het voorkomen van kabelschade
- houden we rekening met de verschillende veiligheidszones, waar verschillende soorten documenten, vergunningen en toestemmingen bij horen
- volgen we de kabelprocedure
- hebben we overleg met de inspecteur ondergrondse infra
- verzorgen we de werkvergunning
- regelen we de buitendienststelling
- kunnen we OOO-onderzoek (Opsporing Ontplofbare Oorlogsresten) in eigen beheer uitvoeren
- stellen we de benodigde veiligheidsplannen op, inclusief RI&E (risico-inventarisatie en -evaluatie)
Ook bij geotechnisch onderzoek op en bij tram- en metrolijnen zijn wij op de hoogte van de geldende procedures. Deze zijn anders dan bij onderzoek op het treinnetwerk.