Toen in 2008 de kredietcrisis het hoogtepunt had bereikt, liep het aantal opdrachten ook bij het toenmalige Hoogveld terug. Om hiermee om te gaan, moest er iets nieuws worden verzonnen. We hadden de ambitie om meer spoorwerkzaamheden uit te voeren voor ProRail. Op en rond het spoor is immers ook veel geotechnisch grondonderzoek nodig. De kennis en het materieel hadden we nog niet, maar we wisten dat we het konden waarmaken.
Bij een lokaal loonbedrijf om de hoek stond nog een oude spoorkraan. We kochten de wielen en lasten ze op onze sondeerunit. Zo konden we op een veilige en efficiëntere manier de complexe sonderingen tussen de spoorrails uitvoeren.
Na een aantal uitgebrachte offertes kregen we opdracht. En al doende leert men. We behaalden als een van de weinige bedrijven in Nederland het BTR-certificaat (Branchegerichte Toelichting Railinfrastructuur), dat sinds 2015 valt onder VCA (Veiligheid, gezondheid en milieu Checklist Aannemers); een erkenning voor het voldoen aan hoge veiligheidseisen. Inmiddels hebben wij expertise op het gebied van sonderingen en boringen op het spoor, veiligheid, het voorbereiden van een buitendienststelling en ballastonderzoek.
De door ons ontwikkelde spoorsondeerunit gebruiken wij nog steeds voor onderzoek op het spoor. Sinds 2020 is er zelfs een tweede spoorsondeerunit bij gekomen, de Boxed Crawler. Deze unit is in samenwerking met Eijkelkamp ontwikkeld en voldoet aan alle veiligheidseisen.