≡
▲
Neem contact op: +31 546 67 10 31
Contact |
Diensten | Projecten | Over ons | Nieuws Offerte aanvragen
Meer weten? +31 546 67 10 31 Of stuur een e-mail
Onderzoek op het spoor: werkzaamheden
  • Veiligheid op het spoor
  • Voorbereiden buitendienststelling
  • Sonderingen en boringen op en bij het spoor
  • Ballastonderzoek
  • Offerte aanvragen
Diensten / Onderzoek op het spoor / Sonderingen en boringen op en bij het spoor

Sonderingen en boringen op en bij het spoor

Sonderen en boren op het spoor
Voor de aanleg van nieuwe spoortunnels, het verbreden van perrons of het controleren van spoorovergangen en duikers kan Hoogveld Geonius geotechnisch onderzoek op het spoor uitvoeren. Dat doen we met ons speciaal aangepaste rupsvoertuig met spoorwielen, aangedreven door kunststof tracks. Zo kunnen er geen beschadigingen op of aan het spoor ontstaan.

Met ons voertuig is het mogelijk om snel, efficiënt en veilig, meerdere sonderingen of boringen per uur op het spoor uit te voeren (afhankelijk van de onderlinge afstand). Het voertuig is op willekeurige plaatsen op het spoor te zetten en voor aanvang van een klus wordt alles gereed gezet. Zo gaat er tijdens een buitendienststelling geen kostbare tijd verloren aan op- of afbouwen of verankering om bijvoorbeeld reactiekracht te verkrijgen.

Sonderen en boren nabij het spoor en op het perron
Voor de aanleg van nieuwe voorzieningen op perrons, zoals liften, trappen en kiosken, of een perronverbreding, fundering voor overkappingen, controle van bestaande funderingen of controle op niet geëxplodeerde explosieven (OOO-onderzoek) kunnen we sonderen of boren op moeilijk bereikbare plekken met onze demontabele sondeereenheid. (Midden)perrons, hellingen en taluds bij het spoor zijn namelijk vaak niet bereikbaar met een grote sondeerwagen. Op hellingen en taluds graven we een balkon waarop we hydraulische grondankers plaatsen om reactiekracht te winnen.

Uiteraard kan onze demontabele sondeereenheid ingezet worden met meerdere soorten sondeerconussen, bijvoorbeeld in combinatie met onderzoek naar geleidbaarheid, waterspanning, magneto of het plaatsen van een peilbuis.

Sonisch boren op het spoor
Met ons spoormaterieel is het ook mogelijk om ongeroerde grondmonsters te nemen. Dat doen we door middel van sonisch boren, waarbij in de boorkop een hoogfrequente slagkracht wordt gecreëerd. Doordat de trillingen die hieruit voortkomen worden overgezet op de boorbuis, wordt de grond onder de buis ‘vloeibaar’ en daarmee makkelijker te doorboren. Het gewicht van de machine duwt vervolgens de buizen de grond in. Met deze techniek kunnen ook peilbuizen worden geplaatst, om het grondwater te kunnen monitoren.

  • Sonderingen
  • Bomdetectie
  • G-waarden onderzoek
  • Geluids- en trillingsmeting
  • Geohydrologisch en infiltratieonderzoek
  • Grondboringen en pulsboringen
  • Handsonderingen
  • Hellingsmeting / inclinometing
  • Inpandig sonderen
  • Opsporen kabels en leidingen
  • Schade- en funderingsherstel
  • Seismisch sonderen
  • Slagsonderingen
  • Sonderen met cameraconus
  • Sonderingen voor bedrijven en overheid
  • Sonderingen voor particulieren
  • Geotechnisch advies
  • Advies herstel funderingsschade
  • Advies sleufloze technieken: gestuurde boringen
  • Akoestische controle funderingspalen
  • Bemalingsadvies
  • Bouwputadvies
  • Funderingsadvies
  • Heitoezicht
  • Infiltratieadvies
  • Milieukundig bodemonderzoek en advies
  • Onderzoek op het spoor
  • Ballastonderzoek
  • Sonderingen en boringen op en bij het spoor
  • Veiligheid op het spoor
  • Voorbereiden buitendienststelling
  • Grondwatermonitoring
  • Meetnetten
  • Peilbuizen plaatsen
  • Waterspanningsmeters en online monitoringstools
  • Archeologie
  • Onderzoek op het water
  • Boringen op het water
  • Damwanddieptedetectie
  • Sonderingen op het water
  • Infra
  • Landmeetkunde
  • Techniek en innovatie
  • 2009: Ontwikkeling spoorsondeerunit
  • 2012: Ontwikkeling mini-sondeerrups
  • 2013: Ontwikkeling HD-cameraconus
  • 2014: Ontwikkeling hef-sondeereiland
  • 2016: Ontwikkeling sonische sondeerconus en plug and play sondeerset voor boorstellingen (Drill’n CPT)
  • 2018: Aanlevering onderzoeksdata BRO als eerste bedrijf in Nederland
  • 2018: Oprichting Hoogveld Rail
  • 2019: Ontwikkeling nieuwe sondeermethode naast spoor
  • 2020: Nieuw ontwerp en design spoorsondeerunit: BC100 Boxed CPT Crawler
  • 2021: Ontwikkeling onderzoek ballastdefragmentatie
  • 2021: Ontwikkeling Parvus CPT: compact sondeertoestel kleine sondeerconus
  • Over ons
  • Projecten
  • Nieuws
  • Contact
Privacyverklaring