Om de prestaties van de spoorlijn Nijmegen – Venlo – Roermond te waarborgen, wordt de lijn van een bovenleiding voorzien. Vanwege elektrificatie worden langs de lijn negen nieuwe onderstations gebouwd. Plaatselijk wordt het spoor verdubbeld en op een aantal delen van het traject kan na de opwaardering de treinsnelheid worden verhoogd. Tevens wordt het viaduct aan de Heumensbaan te Mook-Molenhoek vernieuwd.
De rol van Geonius
De scope van het onderzoeksplan voor het perceel Maaslijn-Zuid omvat het traject vanaf de Maasbrug bij Venlo tot aan Roermond. Met het oog op de bouwwerkzaamheden en het gewijzigde gebruik van het traject, wil ProRail meer inzicht krijgen in de samenstelling en draagkracht van de ondergrond. Om dat te bewerkstellingen werken onze collega's aan geotechnisch en milieukundig bodemonderzoek.
Om de draagkracht en opbouw van de ondergrond vast te stellen, is er op het traject een groot aantal sonderingen en handboringen uitgevoerd. Bij de boringen zijn geroerde en ongeroerde monsters gestoken ten behoeve van laboratoriumonderzoek. Van deze monsters zijn in het laboratorium volumegewichten en watergehaltes bepaald en korrelverdelingsanalyses uitgevoerd. Een aantal sonderingen is in de nacht op het spoor uitgevoerd, waarvoor buitendienststellingen zijn aangevraagd.
Verder zijn er voor dit project vier seismische sonderingen uitgevoerd. Deze sonderingen zijn uitgevoerd met een seismische conus waarmee seismische golfsnelheden in de bodem gemeten worden. Hiermee kunnen dynamische grondparameters van verschillende lagen in de ondergrond bepaald worden.
Slimme sensoren voor online monitoring
Verspreid over het traject zijn 14 peilbuizen geplaatst om gedurende twee jaar grondwaterstanden te monitoren. Het monitoren gebeurt op afstand via de cloud met onze nieuwe slimme sensoren. De sensoren in de peilbuizen versturen gegevens naar een database in de cloud via een beveiligd 4G-netwerk. Het grote voordeel hiervan is dat de grondwaterstanden continu gecontroleerd kunnen worden, zonder dat je alle locaties fysiek langs hoeft te gaan.
Bron afbeelding: ProRail
▲
Neem contact op: +31 546 67 10 31
Contact |
Projecten / Opwaardering Maaslijn
Nijmegen (Gelderland) – Roermond (Limburg)
Opwaardering Maaslijn
De spoorverbinding tussen Nijmegen en Roermond is een van de drukste en langste spoorlijnen van Nederland. Om de spoorlijn een upgrade te geven, heeft ProRail het project Opwaardering Maaslijn in het leven geroepen. Het project is opgedeeld in drie percelen, waarbij wij zijn gevraagd perceel Zuid van de Maaslijn op ons te nemen.
Project in het kort
Werkzaamheden:
sonderingen handboringen sonderingen op het spoor mechanische boringen seismische sonderingen grondwatermonitoring
Opdrachtgever:
ProRail
Doorlooptijd:
2020 - 2022
Betrokken werkvelden:
Sonderingen Milieukundig bodemonderzoek en advies Onderzoek op het spoor Grondwatermonitoring